Oaxaca 31 december – 1 januari

Vilket gulligt litet hostel vi hamnat på. Det ägs och drivs av en familj med 3 vuxna barn, en dotter och två söner. La Villada In. De har planer på att öppna ett lite lyxigare hostel och att bygga ekologiskt boende med egen energitillverkning och vattenhantering. Det behövs verkligen sådant tänk här, det verkar inte finnas några reningsverk utan vattnet går rakt ut i floder och hav, eller mitt i staden luktar det som på vissa ställen.. Potential för mitt företag, helt klart!

På nyårsaftonen besökte vi Monte Alban, ett historiskt ställe på en bergshöjd en bit utanför Oaxaca. Där fanns ruiner från Olmeker och Zapoteker, från 800 fkr till 500 ekr. De byggde pyramider och palats, bollplaner och andra ceremoniella byggnader utav sten, med handkraft, imponerande. Och mer än 2000 år senare står mycket fortfarande kvar. Efter besöket där utforskade vi centrala delarna av Oaxaca, det visade sig vara jättemysigt, med gågagator, vackra torg, en stor katredal och flera marknader. Vi hade blivit tipsade om att äta på den lokala marknaden, där man köpte kött och grönsaker som de sedan grillade direkt på plats på marknaden. Till det köpte man tortillas, diverse grönsaker och såser och något att dricka (Victoria eller X). Det var riktigt exotiskt att sitta där i en osande, stimmig marknadslokal full av mexikanare.

Nyårskvällen blev det bestämt att vi skulle fira på hostelet, för de skulle ordna stor fest med massa mat, dricka, dans och karaeokee. Det lät bra tyckte vi och dessutom kändes det som en bra idé att inte vara ute på stan och i trafiken på nyårsnatten. Fast det blev inte så mycket till fest. Jag fick inleda karaokeen och sjunga ytterligare en låt ihop med mamma. Sen var det några engelsmän där som också bidrog med lite skönsång (?) och pappan i familjen. Jag trodde mexare gillade att dansa men det var inte många på dansgolvet. Jag och mamma gjorde vårt bästa för att få igång dansgolvet men de andra satt mest och tittade på. Vid tretiden gick vi och la oss, då hade killarna i vår familj redan sovit en bra stund. Vi fick iaf öva på att prata spanska med hostelfamiljens släktingar, det var roligt, men så mkt salsa blev det ju inte som jag trott!

På nyårsdagen hyrde vi en taxi som körde oss på en tur till några kända ställen i en dalgång. Krister var tyvärr inte med för han behövde plugga för sin organkemitenta. Först åkte vi till Nierve del Agua, con Cascados petrificadas. Vägen i dalgången är rak och fin ända fram till staden Mitla. Sedan gick den över i en krokig och guppig grusväg som passerade igenom små byar på landsbygden. När vi kom fram var det en massa bilar och tom en buss där, faschinerande att de inte rustat upp den sista biten lite mer. Sevärdigheten där utgjordes av kalkrikt vatten som trycktes upp ur underjorden och som bildade vackra förstenade vattenfall när det nådde ytan. Det var väldigt vackert där och vi spenderade några timmar på platsen. Vår chaufför väntade lydigt vid bilen på oss när vi kom tillbaka. Sedan körde han oss till centrum i Mitla där vi gick på marknaden och jag köpte vackra handgjorda filtar som jag velat köpa sen vi planerade resan. Hans köpte också sig 2 st. Till sist körde chauffören oss till en bra restaurang i Oaxaca där vi åt lokal mat, det var jättegott. Vi avslutade med att gå in till stan och ta en kaffe latte och sitta och titta på folk. Gott kaffe är det ont om i Mexiko, så det kändes otroligt lyxigt att kunna köpa sig en kaffe latte bland bergen! Lite storstadsmänniska är man trots allt som uppskattar sådant =)