Två dagar i Ågelsjön

På Sveriges nationaldag packade jag och Patrik bilen och körde ner till Ågelsjön utanför Norrköping. Det är nog vårt favvoställe för klättring och det shysta är att man kan tälta där och klättra en massa fina leder flera dagar utan att tröttna. Vädret var lite skakigt, med mycket mörka moln och blåst, men vi klarade oss utan regn som tur var. Precis när vi satt upp tältet på kvällen, lagat kvällsmat och satte oss ner och pustade ut så dök säkert 30 festsugna tonåringar upp… De slog upp tälten precis vid oss och satte igång att festa järnet. Inte precis det lugn vi åkte dit för att få.. Vi insåg att natten skulle bli allt annat än mysig, så det var bara att packa ihop tältet och sticka därifrån. Snacka om besvikelse.. Vi hittade ett vandrarhem i norrköping där vi inkvarterade oss istället. Vi gick till en närliggande mack, köpte varsin folköl, en liten chipspåse och en trisslott och sen satt vi i solnedgången och skrapade och myste. Vi vann ingen miljon den här gången heller, men mysigt hade vi och kvällen blev bra trots allt.

Dagen efter körde vi tillbaka till Ågelsjön och klättrade så mycket vi orkade. Sedan förra sommaren har vi varit och sneglat på en för oss rätt svår led (7-), ”Borrbult är Livet”, som vi hört ska vara jättefin att klättra. Förra sommaren kändes den som ett framtida projekt, men i onsdags kände vi oss redo att göra ett försök. Putte gjorde först ett försök att leda den men kände ganska snart att det var bättre att försöka klättra den på topprep, så vi satte upp ett sånt. Och jag måste säga att det är bland det finaste jag någonsin klättrat!! Det var den första 7- leden för båda och det känns roligt att all träning inomhus i vinter gjort en till en bättre klättrare! Nöjda och belåtna avslutade vi med några leder på Divaväggen innan vi rullade hemåt.. En riktigt bra mittiveckanhelg!

Ett svar to “Två dagar i Ågelsjön”

1. Magnus Says:

Hej syrran!

Klart jag kollar in på din sida ibland. Mitt internet har var lite skakigt på sistone, så jag hade lite att ta igen.

Grattis till teknologie-magister examen! Det riktiga famntaget får vänta tills jag kommer hem i juli… ;o)

Så ni fick lite festsugna ungdomar lite väl nära? Jaja, ni fick ju i alla fall en dunderklättring dagen efter!